۶ تا ۱۲ ماه مطالبات معوقه ۳ هزار قرق‌بان جنگل‌های شمال پرداخت شد/ ادامه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی

۶ تا ۱۲ ماه مطالبات معوقه ۳ هزار قرق‌بان جنگل‌های شمال پرداخت شد/ ادامه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی

به گزارش مازند روز به نقل از  خبرنگار ایلنا، «سیدعلی اکبر علوی‌نژاد» رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران با اعلام این خبرگفت: سرانجام پس از سال‌ها چالش کارگری برای پرداخت مظالبات قرقبانان از سال ۹۶ تا پایان ۹۸ ، حدود  ۶ تا ۱۲ماه از مطالبات معوقه حدود ۳۰۰۰ نفر از قرق بانان جنگلهای مازندران بر اساس بودجه ۱۳۰میلیارد تومانی سازمان برنامه بودجه پرداخت شد.

او با بیان اینکه حدود ۳ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران در قالب ۱۲ شرکت تعاونی، از سال ۹۶ با اجرای زودهنگام قانون تنفس در جنگل‌های شمال به حال خود رها شده و مرتبا برای وصول مطالبات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی می‌زدند، افزود: سازمان برنامه بودجه در حال حاضر ۹۲ میلیارد تومان را  بر اساس بودجه ۱۳۰میلیاردی تومانی که  برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی سالهای ۹۶تا ۹۸ قرق بانان در نظر گرفته شده بود را  اخیرا پرداخت کرده است.

او گفت: دولت در سال ۹۶ با اجرای قانون تنفس در جنگل‌های شمال، با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان (منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، قرارداد خود را خاتمه داد و همه کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

علوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر طلب کارگران قرقبان از دولت به ۴ ماه رسیده که دو ماه آن مربوط به سال گذشته و دو ماه دیگر مربوط به سال جاری است، افزود: سازمان برنامه بودجه قول داده تا پایان سال‌جاری مابقی مطالبات کارگران قرق بان را پرداخت کند حتی  قرار شده حقوق فرودین ماه سال (۹۹) قرق بانان نیز بپردازد.

او با بیان اینکه بدین ترتیب قرقرق بانان مازندرانی بعد از سالها پیگیری موفق به وصول مطالبات خود  از دولت شدند در ادامه درباره بحت امنیت شغلی قرقبانان نیز افزود: قرار داد کارگران با شرکتهای طرف قرار داد  منابع طبیعی در قالب طرح تنفس یکساله بود که پایان سال جاری به اتمام می رسد به همین دلیل کارگران نگران هستند که دیگر قراردادهای شرکت‌های کنونی با سازمان منابع طبیعی تمدید نشود؛ چراکه به هر حال برای برون سپاری حفاظت از جنگل‌ها، باید مناقصه جدید برگزار شود.

او گفت:به صورت مشخص سازمان جنگل‌داری قصد دارد مسئولیت حفاظت از جنگل‌ها را به یک ارگان نظامی واگذار کند و در این بین با بلاتکلیف کردن حدود ۳ هزار کارگر که پیش از این با ۲۱ شرکت بهره‌بردار همکاری داشته‌اند، نگرانی‌های شغلی برای آنها به وجود آمده است.

این کارگران اظهار داشتند: براساس قانون تنفس جنگل باید سازمان منابع طبیعی و مراتع و جنگل‌ها با کارگران این شرکت‌ها در قالب حفاظت و احیای جنگل‌ها قرارداد منعقد کند . چرا که واگذاری جفاظت جنگلها  در تخصص یک ارگان نظامی  نیست  .

او همچنین گفت: کارگران که بعد از سالها کار سخت حفاظت از جنگلها سوابق بیمه ای وسنواتی جمع کرده  ودر شرف بازنشستگی هستند نگران این هستند که با انفصال از سازمان جنگل داری  همه سوابق بیمه ای وشغلی خودرا از دست بدهند

علوی نژاد با بیان اینکه ما خواستار عقد قرار داد دائم با سازمان جنگل داری ومراتع  تا زمان بازنشستگی هستیم افزود:اگر موضوع واگذاری مسئولیت قرقبانی جنگلهابه یک ارگان نظامی جدی شود ما کارگران  به شیوه های مختلف مخالف خودرا  با این تصمیم اعلام  خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha